Woon Tik
Image default
Huishoudelijk

5 tips om je huishouden georganiseerd te houden

Boodschappen doen, werken, eten maken, opruimen, afwassen… Het leven is al druk genoeg, maar met het runnen van een huishouden erbij raak je soms écht het overzicht kwijt. Op zoek naar tips om de boel wat meer op orde te houden? En het liefst niet voor even, maar voor de lange termijn? In dit blog helpen we je op weg met 5 handige tips.

1. Gebruik een gezamenlijke agenda

Of je je huis nu deelt met je partner, huisgenoot of kids: het wordt al snel een wirwar van afspraken. Terwijl de een het huis uit vliegt, eet de ander wel thuis en nodigt wéér een ander wat vrienden uit. Een georganiseerd huishouden vorm je echter alleen wanneer iedereen op de hoogte is van elkaars activiteiten. Met een gezamenlijke agenda voorkom je onduidelijkheid en plan je de dagen overzichtelijk in. Zo zien jullie in een oogopslag welke dagen er thuis gegeten wordt, wanneer iedereen moet werken en of er iemand thuis is om, bijvoorbeeld, de hond uit te laten.

2. Maak een rooster voor taken in huis

Niet alleen in een studentenhuis komt een verdeling van huishoudelijke taken goed van pas. Het grote voordeel van samenwonen is namelijk dat je niet alles in je eentje hoeft te doen. Met een schoonmaakrooster, bijvoorbeeld op een whiteboard, leer je kinderen dat helpen in het huis erbij hoort en voorkom je irritaties met je partner over klusjes die gedaan moeten worden. Bovendien: vele handen maken licht werk, toch? Door de taken te verdelen, draagt iedereen zijn steentje bij aan een georganiseerd huishouden.

3. Zorg voor voldoende opbergruimte

Al is iedereen nog zo bereid om het huis netjes te houden: zonder opbergruimte ben je nergens. Als er geen vaste plek is voor losse spullen zoals speelgoed, papieren of post, wordt het binnen no time een rommeltje in huis. Bovendien oogt een huis direct een stuk netter als losse spullen achter kastdeuren opgeborgen zijn. Zet dus indien nodig een extra kast in de gang of woonkamer en spreek met elkaar af dat spullen op hun plek teruggezet worden. Zo voorkom je dat dingen gaan rondslingeren en houd je overzicht in het huishouden.

4. Loop elke ochtend een rondje door het huis

Natuurlijk heb je geen zin (en tijd) om de hele dag bezig te zijn met opruimen of andere huishoudelijke verplichtingen. Toch is het vrij logisch dat je elke dag wel iets in het huishouden moet doen. Het helpt daarom om elke ochtend een rondje door het huis te lopen en te bepalen wat die dag écht moet gebeuren. Schrijf deze op (of onthoud ze goed) en focus jezelf op die taken. Zo blijft het doen van huishoudelijke taken behapbaar en zorg je dat dingen zich niet opstapelen – letterlijk..

5. Blijf communiceren!

De basis van een georganiseerd huishouden is communicatie: wie doet wat, wanneer, en hoe vaak. Een weekagenda met iedereens afspraken erin is een goede eerste stap. Maar wanneer dingen veranderen of niet uitkomen, moeten jullie toch echt samen tot een oplossing komen. Houd elkaar op de hoogte van wijzigingen en communiceer goed over taken die wel of niet gedaan zijn. Of maak bijvoorbeeld een gezamenlijke to-dolijst, die je goed bijhoudt. Zo houdt iedereen grip op de stand van zaken! 

Met behulp van deze tips wordt het runnen van een georganiseerd huishouden een makkie! Onthoud goed dat een duidelijk overzicht én goed overleg zorgen voor de beste resultaten, maar vergeet ook niet de praktische kant. Maak het draaglijk voor jezelf en je zult zien dat het huishouden draait als een geoliede machine.